interton logo

A HIGH END SYSTEMS-RŐL KÉRDEZTÜK HUDANIK KRISZTIÁN FÉNYTECHNIKUST

Hudanik Krisztián közel húsz éve foglalkozik kisebb és nagyobb rendezvények fénytechnikai rendszereinek üzemeltetésével. Riportunkban a High End Systems-el kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.

-    Mióta foglalkozol fénytechnikával?
Az első valamilyen házi buli volt Kiskunlacházán, ahol műanyag kajás dobozba installált stroboszkóppal bíbelődtünk. Persze amiért elsőként fizetést is kaptam az a Home Club Budapest volt, 2002. környékén.

-    Sorolj fel néhány példát a nagy munkáid közül, amikre büszke vagy.
Legszebb egy neve sincs Kongresszusi központos rendezvény volt, amin se sok lámpa, se nagy csinnadratta nem volt, mégis valamiért mindig ezt nevezem meg… egyszerűen csak szép volt.
Ha más szempontból közelítem meg, akkor ott van az első Arénás Megasztár, ahol több, mint 400 intelligens lámpát dobtunk fel. Bár még csak taknyos lámpa akasztgató voltam, mégis napi 20 órát dolgoztunk 7 napon át. Én bent aludtam az Aréna függönyraktárában, nem létező horizont függönyökön… Bár hozzáteszem, hogy mostani fejjel már nem állnék bele egy ilyenbe, de az tényleg nagyon durván melós buli volt.
Balaton Sound Aréna 2009.- Ebben az évben volt szerencsém végigcsinálni egy hetet, persze hozzáteszem ebben a műfajban szocializálódtam, így azért nem volt annyira fogfájós a fix 120-130 BPM. Ám érdekesség, hogy az akkori Hog 3-as wing-en felpolíroztam a matt gombokat az ujjaimmal.
Nemzetközi nagy sportrendezvény a 2016-os EHF Final 4. Több éve csinálom már, de akkor volt az első alkalom, hogy a kreatív rendezővel - Heilig Andrással - sikerült valami jót összehozni. Természetesen “magyarosan“, éjszaka programozva a táncosok telefonjával felvett anyagra, de így is sikerült a nemzetközi mércébe is erősen beleférnünk.
Idézőjelben a gyermekünk a Havasi Symphonic. Ennek több oka is van: egyrészről a produkció részének tekintenek minket a látványtervezőmmel, Vittay Ferenccel, másrészről pedig mi is szeretnénk egyre színvonalasabb dolgokat létrehozni kis hazánkban. Sajnos messze vagyunk még a nyugati normáktól és meg sem tudom mondani hány feladatkört végzünk el ketten, de ennek ellenére megpróbálunk abból a kicsiből, ami itthon fellelhető, főzni valami értékeset a közönség számára. Természetesen ez nagyon sok munkával és áldozattal jár évről-évre.
 
- Mikor és hol ismerkedtél meg a High End Systems-el?
A Home Club-ban általában High End System Studio Spot/Wash 575-el dolgoztunk, így a lámpákat már korán megismertem. Sajnos a pultra több évet kellett várnom, de egy Morcheeba turné kapcsán sikerült megismerkednem vele. Az irónia az egészben az, hogy egy kedves kollégám, Pintér Krisztián a turnéba indulás előtti éjszaka tanította meg az alap funkciókat. Természetesen ő is egy turnéban volt éppen Amerikában, így Skype-on keresztül sikerült az alapokat elsajátítani egy HogII Pc-vel. Sajnos a mentésig nem jutottunk el az éjjel, így minden állomáson újra ütöttem az egész pultot a Tour Manager nagy megelégedésére.

- Rendszeresen használod a High End Systems fénypultjait?
Átlagban évi 6 hónapot mögötte töltök.

- Mik a tapasztalataid a HES pultjairól?
Van aki ezt szereti, van aki mást. Talán a legfontosabb, hogy megértsd, hogy mit is akart a programozó, amikor létrehozta az eszközt. Sajnos bármelyik nagy pultot is tennénk nagyító alá, biztosan van előnye-hátránya a másikkal szemben. Nehéz is lenne egy Audit és egy BMW-t összehasonlítani: mindkettő autó és mindkettővel el lehet jutni A-ból B-be. Bármit meg tudsz vele csinálni, csak tudnod kell, hogy hogyan. S itt már csak a lépések száma határozza meg a megtérülést.

- Mi volt az első benyomásod a fénypultról, mind a 3-as, mind a 4-es szériára vonatkozólag?
A hármas: eljött a korlátlan lámpakezelés kora. Már nem voltunk bezárva a limitált számú dmx kijáratba. Lett szép új felület és végre nem úgy néz ki a pult, mint egy rohadt nagy számológép.
Illetve léptünk egyet a grafikus felületek irányába, a piros szín piros gombot kapott. Sajnos lemaradt a motoros fader, de így is egy mind a mai napig erős tudással rendelkező nagy pult. A 2014-es Havasi koncertek még erről mentek.
A négyes: kaptunk szép motoros fadereket, sajnos a piacon utoljára. Visszatértünk a Linux-ra, ezáltal sokkal gyorsabban boot-ol, sokkal gyorsabban ment. Le lehet Lock-olni, és még tengernyi változás jött, de talán a legjobb és a legrosszabb is benne, hogy a kezelésben nem történt nagy módosítás. Így aki elvolt a hármason, az el lesz a négyesen is vidáman.

- Szerinted miben jobb, vagy lehet jobb a High End Systems a konkurenseknél?
Legfőképpen az egyszerű kezelhetőséget hangsúlyozom ki: a pult amerikai, ezáltal minden úgy van benne felépítve egy bizonyos szintig, hogy egy kamion sofőr is vígan elkezelje egy kis előképzéssel. Persze van egy szint, amikor már magasabb tudás szükséges, de alap felhasználásra nagyon egyszerű.


- Kiknek ajánlod a High End Systems eszközeit?
Bárkinek, akit érdekel ez a téma, vagy csak kíváncsi. Univerzális pultnak tartom, megállja a helyét egy színházban, egy diszkóban, egy fesztiválon, vagy akár egy giga rendezvényen is.


Még egy gondolat: Bárkiből lehet operátor, ám mindenképp szükség van arra, hogy az egész rendszert ismerje, a falba bekötött erősáramú kábeltől a pult utolsó gombjáig. Sajnos sokan gondolják azt, hogy milyen jó is ott állni az FOH közepén, ebben igazuk is van, de nagyon sok áldozatos munkával jár megismerni mindent, ami a rendszer üzemeltetéséhez szükséges. Illetve mivel ez is, mint minden más egy rohamosan fejlődő technikai „sport”, így napra késznek kell lenni az újdonságokkal és a trendekkel kapcsolatban.
Emellett nem szabad megfeledkezni a raktárosokról, sofőrökről, stagehand-ekről, színpadépítőkről, riggerekről, technikusokról, rendszermérnökökről, fejgépesekről, hangosokról, videósokról, laser-esekről, SFX-es csapatokról, hiszen mindenki a produkcióért és a közönségért dolgozik, még ha nem is látjuk, halljuk őket.


Köszönjük Hudanik Krisztiánnak az interjút! A továbbiakban pedig nagyon sok sikeres rendezvényt kívánunk!

rendszerepites disztribucio ivs digitalis-kreativok interton-egyetem
Az 1990-ben létrehozott INTERTON Group hang-, fény-, színpad-, vizuál- és vezérléstechnikai rendszerek tervezésével, kivitelezésével és karbantartásával, valamint az ezekhez szükséges világszínvonalú termékek kereskedelmével foglalkozik.
Az INTERTON Group saját fejlesztésű és gyártású hiperkardioid vonalsugárzója, az IVS, a visszhangos terek hangosításának egyik legfejlettebb eszköze a világon.
Az INTERTON Group szakmai, szervezeti és jogi értelemben is felkészült a magánjellegű, vállalati, önkormányzati és állami megbízások teljesítésére, Magyarországon és külföldön egyaránt.
Büszkék vagyunk rá, hogy vállalatcsoportunkat Magyarország piacvezető hang- és fénytechnikai vállalatai között tartják számon.

Kapcsolat

  • INTERTON Group
  • Címünk:
    1119 Budapest, Major utca 63.
  • Telefon:
    +36 1/371-2040 (Munkaidőben hívható)
  • Fax:
    +36 1/371-2041
  • E-mail:
    info@intertongroup.com
  • Hírlevél