interton logo

DWEEZIL ZAPPA A QSC-T VÁLASZTOTTA A KLASSZIKUS GITÁRHANGOK REFERENCIAÉRTÉKŰ MEGSZÓLALTATÁSÁHOZ

Dweezil Zappa tud egy-két dolgot a gitárokról. Édesapjának – a virtuóz rockgitáros és egyéni stílusú zeneszerző Frank Zappának – hála, Dweezil gyermekkora óta a zene világában él. Nagyszerű karrierje jól példázza a technika mély elméleti ismeretét, a hangzás, a felszerelés és a munka iránti tiszteletét. Szólómunkáitól kezdve, édesapja tiszteletére készült projektjén keresztül a 2019-es Expreience Hendrix turnéig bezárólag Dweezil folyamatosan a QSC K10.2 és K12.2 aktív hangsugárzókat használta az ikonikus gitárhangzások megszólaltatására.

„A QSC-t 11 évvel ezelőtt fedeztem fel” – emlékszik vissza Zappa. „Elkezdtem a Fractal Audio digitális modellező eszközök használatát. Az Axe-Fx-et úgy tervezték, hogy a szélessávú stúdiómonitorokon működjenek közvetlen felvétel esetén. A színpadon meg kellett csinálnom ezt az átmenetet. Akkoriban a legtöbb beállítás vagy túl- hájpoltnak, vagy túl tömörítettnek hangzott. Aztán kipróbáltam a QSC-t, ha jól emlékszem a KW szériával kezdtem – és a legegyenletesebb frekvenciaválaszokkal a stúdióban beprogramozott hangokat gond nélkül adta vissza. Ebben a műfajban a QSC aktív színpadi monitorok adták meg nekem azt az alapot, amit kerestem. Az alacsonyabb frekvenciák feszesek maradtak nagy hangerőn is és a hangsugárzó nem zörgött úgy, mint más modellek, amiket próbáltam. Tetszik, hogy a gitár hangja természetesnek hat és zeneileg a legapróbb visszajelzéseket is megkapom. Ezeket a részleteket és a nagy headroom-ot figyelembe véve a QSC-t a legoptimálisabban illesztették a teljesítménnyel kapcsolatos igényeimhez.”

Zappa egy apró kutatás és fejlesztési folyamaton megy keresztül, amikor gitárhangokat készít egy koncertre. „Ha apám felvételeiből dalokat készítek, hajlamos vagyok a gitár hangjait DNS szinten vizsgálni, és újra létrehozni az általa felépített különböző rétegeket. Mert úgy nőttem fel, hogy figyeltem őt a stúdióban és a színpadon és elég jól megértettem, mit és hogyan használ. Más művészek esetében, mint például Jimi Hendrix, a folyamat nagyon hasonló. Kutatom, hogy mit és hogyan használtak és próbálom létrehozni ezt a jelútvonalat. Még mindig használok analóg pedálokat és ez nagy különbség az érzés és hangzás szempontjából. Amint van egy ötletem, hogy mit próbáljak újra létrehozni, meghallgatom az eredeti felvétel karakterét – CD-ről, vagy egy fájlt a számítógépen – a QSC hangsugárzón keresztül. Meghallgatom a karakterjavító stúdió elemeket, amelyeket keverés közben adtak hozzá, mint például a Kompresszor és az EQ, mivel ezek eltérhetnek a kezdeti nyers gitárhangtól. Aztán nekilátok elkészíteni a presetet a modellező erősítőn, ami passzol az eredeti gitárhangzáshoz, így képes vagyok a gitáromból A-B hangzás készítésére a lemezen, hogy biztos legyen a konzisztencia. Nagy előny, hogy elemezni tudjuk a keverést, majd meghallgatni egy hangszert ugyanazon a hangsugárzón keresztül. Ez kivitelezhető egy hagyományos gitárerősítővel, mert az nem képes reprodukálni az album keveréséhez szükséges frekvenciákat.

A konzisztencia és a teljes frekvenciaválasz szintén fontos, mivel a Dweezil Zappa show-ban nagyon sok a változók száma. „A színpadi felszerelésem nagyon extrém” – nevet. „Két Fractal Axe-Fx III egységet használok autonóm jelutakon, mindegyiknek két sztereo kimeneti része van. Ezen belül négy erősítőforrást és hangsugárzómodellt érhetek el, valamint több közvetlen audio alkalmazást, például DI-t. Pedálokat is használok, - öt vagy hat különböző effektkészletet, mindegyiket egy Fractal egység táplálja, majd összekerülnek újabb 8 pedál útra, amelyeket mindkét Axe-Fx-et egyszerre lát el jellel. Szeretek olyan „nedves” és „száraz” jeleket keverni, mint amilyeneket a stúdióban kevernék a konzolon. Szóval nagyon sok olyan előre beállított preset van, amelyek rugalmasak a panoráma és a hangerőszabályzás szempontjából a „clear” és „dirty” kombinációkhoz. A szokványos gitárerősítőkkel a szupertiszta és tömörített DI hangok nem rendelkeznének ugyanolyan karakterrel, mint a gitáromtól származó piezo akusztikus hangok. Szóval újra a QSC szólt jobban és kevesebb helyet is foglalt. Különböző méretű autóim vannak, amelyeket különböző turnékhoz használok. Mivel a felszerelések szállítása a világ minden tájáról nagyon drága, Európában és Ausztráliában időnként mini riget használok. Időnként egy pár QSC K10.2 aktív hangsugárzóval lépek fel, ha szűk a költségvetés, vagy kisebb helyen játszunk. Nagyobb helyeken két K12.2-t használok egyfajta quad-surround módban.”

A QSC monitorok referenciaszintű hangzása szintén szükséges, mivel, ahogy Zappa megjegyezte, az élő előadásban néha el kell térni az eredeti produkció receptjétől: „A Zappa Plays Zappa-ban például a dallamok szorosan keverednek, és a gitárok cseréjére nincs mindig idő. Tehát előfordulhat, hogy egy szettet jártszok egyetlen Gibson SG-n, miközben apám több különböző gitárt használt volna ezekre a dalokra. Az effekteket és a modellezést úgy használom, hogy a lehető legközelebb kerüljek az eredeti gitárhangokhoz, még akkor is, ha más típusú hangszert használok. A hagyományos gitár hangszórók a hangszínük miatt ezt akadályozhatják, ám a K.2 pontos hangvisszaadásának köszönhetően következetesen használhatom így a rendszert.”

Arról is kérdeztük, hogy néhány gitáros kritizálja az általános célú hangsugárzókat, mert szerintük hiányzik belőlük a klasszikus gitárerősítők reakciója és lelke, erre Zappa válasza: „Ez egy mély pocsolya.’” Számomra, ha valaminek jó a hangzása és segít jobban játszani, az a megfelelő eszköz a feladathoz. Az emberek néha nosztalgikusan vagy sznob módon romantikus érzelmeket táplálnak a felszerelés iránt, de a végén hallható az egyezés. Nagy tapasztalatom van a QSC hangsugárzókkal kapcsolatban. Ha természetes visszajelzést szeretnék, ki tudok állni a gitárral a hangsugárzó elé és úgy viselkedik, mint egy gitárerősítő. Kiválasztok egy húrt, és a QSC-n keresztül pontosan hallom és érzem, ami hozzám érkezik, arányaiban pont olyan érzés mint erősítőfejet és ládát használni. Ha valakinek problémája van egy késéssel, az inkább a modellezési rendszer késéséhez kapcsolódhat, vagy valahol a monitorokat megelőzően jöhet létre.”

Koncert koncert után és Dweezil úgy látja, a QSC hangsugárzók olyan pontossággal rendelkeznek, mint a stúdiómonitorok, csak épp a színpadi használhatóság képességével. „Ezek a szép 3D-s hangképek nagyon jól leképezhetők a kész felvételeinkre. Nemrég élő albumokat készítettünk közvetlenül az FOH konzolról, és olyan a hangzásuk, mint egy kész lemeznek a stúdióból. A QSC K.2 aktív hangsugárzók biztosítják ehhez a referenciaszintű alapot. Összegezve, a QSC monitorok mindent megtesznek, amire egy gitárerősítő képes és mindent, amire egy gitár láda nem képes.


A QSC K.2 aktív hangsugárzók a QSC weboldalán:
https://www.qsc.com/hu/hangositas/termekek/hangsugarzok/aktiv-hangsugarzok/qsc-k2-szeriatm/

A hivatalos magyarországi QSC viszonteladók listája:
http://intertongroup.com/interton-viszonteladok

 

rendszerepites disztribucio ivs digitalis-kreativok interton-egyetem
Az 1990-ben létrehozott INTERTON Group hang-, fény-, színpad-, vizuál- és vezérléstechnikai rendszerek tervezésével, kivitelezésével és karbantartásával, valamint az ezekhez szükséges világszínvonalú termékek kereskedelmével foglalkozik.
Az INTERTON Group saját fejlesztésű és gyártású hiperkardioid vonalsugárzója, az IVS, a visszhangos terek hangosításának egyik legfejlettebb eszköze a világon.
Az INTERTON Group szakmai, szervezeti és jogi értelemben is felkészült a magánjellegű, vállalati, önkormányzati és állami megbízások teljesítésére, Magyarországon és külföldön egyaránt.
Büszkék vagyunk rá, hogy vállalatcsoportunkat Magyarország piacvezető hang-, fény- és vizuáltechnikai vállalatai között tartják számon.

Kapcsolat

  • INTERTON Group
  • Címünk:
    1119 Budapest, Major utca 63.
  • Telefon:
    +36 1/371-2040 (Munkaidőben hívható)
  • Fax:
    +36 1/371-2041
  • E-mail:
    info@intertongroup.com
  • Hírlevél

Adatvédelmi tájékoztatónkat az alábbiak szerint érheti el.